Dziękuję bardzo moim Patronom za wsparcie:
 
  • Michał Matejkiewicz
  • Matek
  • Grzegorz Gabrysz
  • PEPE
  • Ksawery Matuła
  • Dawid Rejdych
  • Przemek Cichórz
WWW.PATRONITE.PL/NURBURGRINGPL
—————————————————-

Od paru lat prowadzę Fanpage Nurburgring.pl na Facebooku i przewinęło już się tam kilku Królów Ringu w kategorii seryjnych samochodów. Był Porsche GT2RS, potem Lamborghini Aventador SVJ no i w ciut innej kategorii GT2RS MR. Czas na kolejnego i zarazem nowego Króla – Mercedesa AMG GT Black Series. Mercedes może od teraz szczycić się, że posiada w swojej ofercie najszybszy seryjny samochód, który przejechał tor Nurburgring Nordschleife. Tylko na jak długo pozostanie Królem Ringu?? A może umocni swoją pozycję w 2021?

Fot: Mercedes AMG

Jest 4 listopada 2020 roku. Mercedes tego dnia rezerwuje tor Nurburgring jego Północną Pętlę. Warunki nie są idealne ale w końcu mamy listopad. Jest chłodno, nie pada, nawierzchnia toru w większości sekcji jest wilgotna.

Rezerwowana jest obsługa toru, sprzęt do mierzenia czasu, wykupiona jest licencja od Nurburgringu, na miejscu jest notariusz. Przygotowane jest całe zaplecze serwisowe wraz z obsługą. Wszystko zgodnie z nowymi zasadami odnośnie bicia rekordów na torze Nurburgring które obowiązują od końca 2019 roku.

Wszystko odnośnie starych i nowych rekordów gdzie wyjaśniam o co w tym wszystkim chodzi i dlaczego teraz jest tak oficjalnie w tym linku: https://nring.pl/nurburgring-rekordy-oto-cala-prawda/

Dwa modele producenta ze Stuttgartu miały zaplanowane jazdy na ten dzień: Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ i topowa odmiana sportowego coupe AMG GT Black Series.

Po mimo niesprzyjających warunków, jako pierwszy na tor wyjechał AMG GT 63 S 4MATIC. Na wilgotnym torze uzyskał czas 7:27.800min ! Pobił czas Porsche Panamery z sierpnia tego roku 7:29,81 min. (na pełnym okrążeniu 20,832 km). Pobił też swój czas ustanowiony 10 października 2018 roku – 7:30.11 min. Za kierownicą wtedy jak i obecnie siedział Demian Schaffert. Wszystkie rekordy przynależą do nowej kategorii – samochodów luksusowych.

Fot: Mercedes AMG

Tak wygląda aktualna tabela w tej klasie (stan na listopad 2020)

Kolej na głównego aktora tego dnia. Do samego końca nie było pewne czy w ogóle da się pojechać rekordowe okrążenie AMG GT BS. Kręcono materiały prasowe na torze, wypuszczano samochód na próbne okrążenia. Było chłodno, temperatura powietrza wynosiła 10 stopni, asfaltu 7 stopni. Robiło się coraz ciemniej a tor mimo że miejscami wysechł, nadal był wilgotny w zacienionych miejscach (np. w lesie za sekcją Breitscheid).

Mimo to, zdecydowano się puścić samochód na pomiarowe okrążenie. Za sterami usiadł kierowca wyścigowy obecnie jeżdżący „na co dzień” Mercedesem AMG GT3 w serii GT3 – Maro Engel.

Fot. Mercedes AMG

Mimo braku idealnych warunków Maro wykręcił czas okrążenia 6.43.616 min ! na odcinku 20,6 km (bez odcinka T13) i 6.48.047 min na pełnym odcinku toru 20,832 km.

Oto rekordowe okrążenie

Wow! Rekord Aventadora SVJ pobity, mimo niesprzyjających warunków. Pokazuje to jak duży potencjał ma ten samochód.

Odnosimy się oczywiście do czasów z krótszego odcinka toru, bo tylko na takich były robione pomiary przed 2019 rokiem.

Oto jak wygląda obecnie Top 10 SERYJNYCH samochodów i ich czasy na odcinku 20,6 km (bez sekcji T13):

Warto dodać, że Mercedes jako pierwszy, bardzo profesjonalnie podszedł do nowych zasad które obowiązują teraz na Nurburgringu. Wszystko transparentnie opisał, począwszy od warunków na torze, różnych czasów na dwóch odcinkach toru aż po samochód i jego dokładne ustawienie. /link do materiałów AMG na końcu wpisu/

Oto jak dokładnie ustawiony był samochód:

Przedni splitter został wydłużony do pozycji „Race” a dolne i górne skrzydła tylnego spojlera zostały ustawione w środkowej pozycji. Regulowane zawieszenie Coilover AMG z adaptacyjną regulacją tłumienia zostało obniżone o pięć milimetrów z przodu i trzy milimetry z tyłu, aby jeszcze bardziej wzmocnić efekt Venturiego przedniego dyfuzora. Pochylenie kół zostało ustawione na maksymalne możliwe wartości czyli minus 3,8 stopnia na przedniej osi i minus 3,0 stopnie z tyłu. W przypadku regulowanych stabilizatorów poprzecznych zostały ustawione na najtrudniejsze z trzech możliwych ustawień. Kontrolę trakcji AMG (9 stopniowa) była używana w pozycji szóstej lub siódmej – w zależności od sekcji toru. Wszyscy klienci AMG GT Black Series również mogą korzystać z takich ustawień lub ich różnych wariantów.

Fot: Mercedes AMG

Pamiętajmy też o najważniejszym. Samochód jest niesamowity ale to głównie kierowcy należą się słowa uznania i gratulacje za ten przejazd w takich warunkach. To jego podpowiedzi i doświadczenie pozwoliło tak ustawić samochód że bez problemu osiągnął tak wyśmienity czas. Brawo Maro!

Na koniec parę detali odnośnie samego samochodu który jechał po Północnej Pętli.

AMG GT Black Series: Silnik o oznaczeniu M178 LS2 – V8 bi Turbo, Pojemość 3982ccm, Moc 730 KM przy 6700-6900 obr./min. , Maks. moment obr 800 Nm przy 2000-6000 obr./min, Napęd na tyle koła. 0-100 km/h w 3,2 s, 0-200 km/h – w niecałe 9 s. Prędkość maksymalna – 325 km/h. Opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO.

Samochód wyposażony pakiet AMG Track. Składa się on z klatki bezpieczeństwa, 4-punktowych pasów bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera oraz 2-kilogramowej gaśnicy. Lekka, przykręcana klatka ma konstrukcję rurową i jest wykonana z tytanu. Dodatkowo zwiększa i tak znakomitą sztywność samochodu, a tym samym ma pozytywny wpływ na dynamikę jazdy. Podnosi także poziom bezpieczeństwa biernego.

Aktywna aerodynamika wzorowana była bezpośrednio z wyścigowego AMG GT3. To ona pozwoliła oprócz mocy osiągnąć taki czas.

Przykładem jest tylne skrzydło. Oba jego płaty są wykonane z włókna węglowego i mogą być regulowane mechanicznie, a zatem dostosowane do różnych warunków na torze. Drugi, niżej zlokalizowany płat jest mały i wąski, ponieważ taka forma jest idealna dla powietrza płynącego od przodu samochodu. Kolejnym ciekawym detalem jest ruchoma klapa w górnym płacie, elektronicznie regulowana w zakresie 20 stopni – zgodnie z warunkami drogowymi oraz wybranym trybem AMG DYNAMICS. Cel: poprawa dynamiki wzdłużnej i poprzecznej. W płaskiej pozycji klapa zmniejsza opór powietrza, pozwalając na szybsze uzyskanie prędkości maksymalnej. W pozycji pochylonej, dzięki zwiększonej sile docisku tylnej osi, poprawia skuteczność hamowania i stabilność na zakrętach. Podobnie jak w AMG GT R, w odmianie Black Series zastosowano gwintowane zawieszenie AMG z regulowanym wstępnym napięciem sprężyny oraz adaptacyjne amortyzatory AMG RIDE CONTROL.

Fot: Mercedes AMG

Z niecierpliwością czekamy na nowy sezon i odpowiedź Porsche. Być może zdecydują sie na przejazd modelem GT2 RS ale tym razem na oponie CUP 2R podobnie jak miał Mercedes. W swoim przejeździe w 2018 Porsche miało założone opony Cup 2. Na jedno, dwa okrążenia, takie opony są właśnie idealne, potem już ich przewaga nad CUP2 maleje i zrównują sie z nimi osiągami. Potwierdzają to starzy wyjadacze z Ringu. Na pewno jak są nowe, bardzo pomagają w uzyskaniu dobrego czasu.

Fot: Manthey Racing

Pamiętać też należy, że sam tor różni się obecnie od tego z 2018 roku. Stary tor był po prostu wolniejszy. W 2019 przeprowadzono największy remont w historii Nurburgringu. Po tych pracach tor stał się o wiele szybszy. Wymieniony asfalt w kilku miejscach jest teraz bardziej przyczepny. Można zyskać 4 -5 sekund na okrążeniu! Zmieniono go min. na Schwedenkreuz, Ex-Muhle.

Więcej o tamtym remoncie przeczytacie tu: https://nring.pl/remont-toru-rekordowa-inwestycja-po-sezonie-2018/

Ciekawe zatem kto przyjedzie pierwszy na wiosnę, Porsche czy Mercedes. Być może nie będą się oglądać i w idealnych warunkach urwą AMG GT BS jeszcze 3 do 5 sekund z obecnego przejazdu – tak wynika z różnych analiz po obejrzeniu filmu.

W innej co prawda kategorii ale też ekscytującej jeździ Porsche GT3RS MR. „Seryjny samochód sportowy z modyfikacjami” Manthey zabrał ten model (991.2) właśnie nie dawno w październiku na mierzony przejazd. Wyniki są już znane ale nikt póki co ich nie ujawnia. Przypomnę że seryjny GT3RS 991.2 (Cup2R) uzyskał 6:56.4 min na 20,6km.

Fot: Manthey Racing

A może wszystkich zaskoczy Lamborghini i przywiezie na Nurburgring np. swój najnowszy model Huracana STO.

Fot: Lamborghini

Jedno jest pewne – sezon 2021 będzie pod tym względem naprawdę ciekawy. Czekamy więc na pierwsze ciepłe dni w Górach Eifel a wraz z nimi na ekipy producentów z ich samochodami.

Linki:

Źródło: Mercedes AMG, Motofakty.pl

Twoje Wsparcie dla Nurburgring.pl –  patronite.pl/nurburgringpl

Podobne wpisy