Już jutro startuje sezon na torze Nurburgring Norschleife. O godzinie 8.00  szlabany pójdą w górę i rozpoczną sie pierwsze Jazdy Turystyczne sezonu 2025.

Dla mnie to wyjątkowy sezon. Mija 20 lat od mojej pierwszej wizyty na Nordschleife we wrześniu 2005 roku.  

Mam dla Ciebie i wszystkich Ringmaniaków mega niespodziankę na ten sezon. Już dosłownie na dniach dowiesz się o niej.  Przełomowa rzecz dla mnie.

Ale po kolei. Oto co nowego spotkasz na Ringu i w okolicy.

Na torze wyremontowano kilka sekcji. 

Na Adenauer Forst, tuż za remontowanym rok temu Fuschrohre, wymieniono krótki kawałek nawierzchni. Wymieniony asfalt kończy się  tuż przed ostrym lewym zakrętem. 

Kolejnym nowym asfaltem pojedziemy za Kesselchen, przed Steilstrecke. Jest tam teraz łagodne płaskie wejście w szybki prawy zakręt.

Najdłuższy wyremontowany fragment toru to zakręt Eiskurve (lewy pod górkę) tuż za Brunnchen aż do Pflanzgarten . Tu na Eiskurve zlikwidowana została hopa oraz dołożono rząd nowych ażurów po prawej. Jest gdzie się wypuścić 🙂  Jest płasko, równo i szeroko. 

Kawałek dalej mamy coś, co rozpalało wszystkich Ringmaniaków. Skok na Pflanzgarten. Czy go zostawią, czy wypłaszczą.   

Uspokajam. Wszystko na moje oko i nie tylko, zostało po staremu. Mamy skok, mamy nowy asfalt więc będzie milusio w tej sekcji.  Na marginesie dodam, żeby aby skoczyć w tym miejscu, trzeba mieć prędkość minimum 160km/h i więcej. Sportowy zawias ułatwia zadanie, seryjny robi z każdego auta wersje Cross Country i nie ma spektakularnego oderwania kół od asfaltu.

 

Przy okazji remontowanych sekcji poprawiono, wymieniono odwodnienia, wyrównano zlicowano studzienki itd. Na całości nowych sekcji domalowano pasy, ciągłe linie po lewej i prawej stronie. Na zdjęciach tego jeszcze nie ma. Zrobiono to tuż po weekendzie w którym ja byłem na rowerach.

Od jutra będzie działać już oficjalnie, cała digitalizacja wzdłuż toru. Kamery AI oraz wyświetlacze. Wszystko dla poprawy naszego bezpieczeństwa. Na tych ostatnich będzie wyświetlana  np. żółta flaga  w razie niebezpieczeństwa oraz komunikaty np. opady deszczu w kolejnych sekcjach. Jak wiadomo, połowa toru może być w słońcu i sucha a na drugiej połowie może lać deszcz. Odpowiedni piktogram poinformuje o tym zjawisku.

Poniżej na zdjęciu sekcja Wehrseifen i info o deszczu. Faktycznie na Laudzie i dalej było już mokro i padało.

Dużą nowością od tego sezonu będzie nowy wyjazd z toru. Tuż przed starym zjazdem na parking przy restauracji Devils Diner będzie można skręcię w prawo i po ostrym łuku wyjechać na prostą wzdłuż toru. Będzie można jechać  w stronę tunelu czyli w stronę bramy Audi. Nie można skręcić w lewo w stronę ronda (ciągła linia) Powinno to usprawnić ruch w oblężone dni. Zobaczymy w praniu, jak to się sprawdzi.

Na parkingu zlikwidowano parking dla motocyklistów. Zniwelowano teren i powstały dodatkowe , łatwo dostępne miejsca parkingowe. Uważajcie na wysokie krawężniki , zostały po dawnych górkach w tym miejscu.

 

Motocykliści nie mają już dedykowanych miejsc na parkingu, ponieważ od tego sezonu nie mogą już wjechać na tor Nordschelife w ramach jazd turystycznych. Został im tor GP w ramach Jazd Turystycznych lub kilka razy w roku szkolenia na Nordschleife. Jedni się cieszą, inni wręcz przeciwnie – głównie motocykliści.

 

 

Przypominam też, że na parking przy Devils Diner czyli ten przy szlabanach wjazdowych wjedziedzisz tylko po przejechanej rundzie. Musisz mieć wykupiony przejazd na karcie i po rundzie możesz zaparkować koło restauracji. Nie ma możliwości wjazdu tylko na parking prosto w ulicy od strony ronda!

 

Twoja pomoc przy wyjeździe na tor Nurburgring

Ebooki, książki, konsultacje – 20 lat doświadczenia Ringowego 

>>>KLIK do sklepu<<<

 

W Aremberg na moście gdzie umieszczony był napis Yokohamy  pojawił się nowy napis – XIAOMI SU7 Ultra. To nazwa samochodu elektrycznego stworzonego na tor. W tym sezonie zapewne pojawią się na biciu rekordu okrążenia 🙂 

 

Nowy sponsor pojawił się również na nowych tablicach z nazwami sekcji. Producent opon – Falken Tires.

 

Obok toru również nowości

Nowością dla publiczności są nowe „miejsca siedzące” na parkingu Brunnchen. To betonowe „ławki”z widokiem na tor. Radzę zabrać kocyk żeby nie dostać wilka 🙂

Kolejna nowość to automat gdzie kupisz coś do jedzenia i picia 24h. Postawili go na parkingu pod słynnym napisem NURBURGRING, tuż przy Ringwerk przy drodze B258. To tam, gdzie odbywają się polskie zloty Nring.pl 🙂  Będziesz mógł awaryjnie coś kupić bez potrzeby zjeżdżania na dół do Adnenau. Po zamknięciu sklepów i stacji ED będzie można tam również coś kupić, nawet w nocy. 

Przy parkingu T13 obok zakrętu Sabine Schmitz zainstalowano na nieużywanych trybunach palele fotowoltaiczne. Powstaną też tutaj stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych. Na torze GP na dużym padocku również będą nowe ładowarki.

Możecie też wejść na parking z taksówkami bezpośrednio z ronda. Pod koniec sezonu 2024 zainstalowano tam furtkę. 

Parking za Ticket Office bez zmian. Wykonano jedynie utwardzenie drogi. Będzie bez dziur i kałuż. Tak to wygląda. Tą drogą w dół dojedziesz do ulicy wzdłuż toru. 

Jeżeli chodzi o taksówki to nowością jest BMW M3 Touring od Getspeed Racetaxi. Runda to koszt 365 euro (3 osoby). 

Pozostałe firmy bez zmian. W Hyundaiu pozostał na szczęście i30N. Dostępny jest również elektryk IONIQ 5 N.

Na koniec przykra wiadomośc. Od tego sezonu fotografowie nie zrobią już zdjęć z parkingów. Ani z tego przy Devils ani z tego na sekcji T13.  Przy Devils zawsze w niedzielę stał mój przyjaciel Andreas z @ringcars. Na T13 zawsze można było spotkać Claire z @nordschleifepisc. Szkoda. Zdjęcia ze szlabanami to mega pamiątka. Ja mam na szczęscie kilka takich.

Życzę Ci abyś jak najwięcej rund zaliczył w nowym sezonie. Przyczepności i gumowych barier w razie W. 

Do zobaczenia na Ringu 🙂 

Łukasz Formella / Nring.pl

03.2025

Podobne wpisy